//
je leest...
Uncategorized

Flipped classroom in 3HV

Aan het begin van deze periode ben ik begonnen met een flipped classroom in de 3HV. Dit houdt in dat de uitleg in de vorm van filmpjes op teletop staan en de leerlingen tijdens de les huiswerk maken. Inmiddels zijn we drie weken onderweg, oftewel 6 lessen verder.

Een aantal doelen wil ik met deze manier van lesgeven behalen. Zo wil ik kijken of leerlingen hun verantwoordelijkheid nemen en ik wil hun zelfstandigheid zien. Daarnaast wil ik ook kijken tijdens het maken van huiswerk waar ze nu de fout in gaan en wat goed gaat. En inderdaad krijg ik daar meer zicht op. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat de filmpjes helpen. Steeds vaker komen leerlingen melden dat ze het fijn vinden dat de filmpjes op de ELO staan zodat ze het tijdens het maken van huiswerk of voorbereiden van een toets kunnen terugkijken.

Alleen ben ik niet geheel tevreden over mijn eigen rol. Ja, ik loop rond. Ja, ik beantwoord vragen. ja, ik ga bij een groepje zitten om te luisteren naar hoe leerlingen denken tijdens het oplossen van een vraagstuk. En dan toch…

Ik zet inmiddels aan het begin van de les een uitdagende opdracht op het bord. Daar vinden een aantal leerlingen een uitdaging. De laatste les heb ik een activerende werkvorm gebruikt om kennis te testen bij de klas. Dat was prettig, maar voor wie? Voor mij zeker, maar voor die leerling? Ik zal er de volgende les eens een enquete over houden.

En dan is er nog de rol van de leerling. Niet elke leerling doet zijn huiswerk, het tempo verschilt enorm en de sociale kant tijdens de les is voor een aantal leerlingen heel belangrijk. Dit verschilt volgens mij niet ten opzichte van mijn andere “reguliere” lessen.

Is het nu een kwestie van loslaten en wennen aan het “nieuwe” systeem of is er meer? Heb je een tip? Ik hou me warm aanbevolen!

Reacties

3 gedachtes over “Flipped classroom in 3HV

  1. Hoi, ik zag een tweet van Michel voorbij komen met je vraag. Gaaf!

    Ik gebruik het voor geschiedenis. Voor mij was het een oplossing omdat ik maar één klassikaal uur heb. Ik zie dit als een stap naar maatwerk voor leerlingen. Ze mogen bij mij de les in, maar het hoeft niet. Ik behandel een casus, waarbij de voorkennis van de filmpjes of het boek nodig is. Huiswerk, filmpjes kijken, vragen maken, samenvatten, mindmappen. Dat gebeurt allemaal in hun eigen tijd op school en ze kiezen er wel of niet voor of ze dit doen. Het mooie is wel dat ze zich bijna allemaal voorbereiden (al dan niet met behulp van de filmpjes)

    Volgens mij ben je al enorm goed bezig. De realiteit in een klas is dat er veel diversiteit is, dat is nu beter zichtbaar. Dat betekent niet dat je altijd en alleen een coachende rol moet hebben volgens mij. Zeker niet als je meerdere klassikale uren hebt. Een activerende les is dan toch prima? Zeker als je de doelen haalt die je jezelf voor ogen hebt gesteld.

    Het hangt er allemaal vanaf wat je hiermee wilt bereiken. Ik vind juist enorm veel voldoening in de individuele en persoonlijke benadering: dat je de vonk in de ogen ziet 🙂 Dan kom je echt tot de kern. Persoonlijk wil ik de leerlingen laten leren wanneer hun dat het beste uitkomt. Daar is mijn hele lessenserie in het examenjaar op afgestemd. Misschien is dat het beste advies dat ik je kan meegeven. Doe een stap terug, bekijk je hele lessenserie/curriculum en bekijk dan hoe het in het geheel past. Met een duidelijk einddoel voor ogen (en dan bedoel ik niet een toets) krijgen de videolectures een hele specifieke waarde. Twee lessen coachend en één les meer klassikaal kan dan een bevredigende oplossing zijn. Misschien komen jij en de school uiteindelijk tot de conclusie dat de school helemaal om moet. Ik denk dat dat een noodzakelijke uitkomst is van al deze nieuwe technologien, maar daar is het laatste woord nog niet over gezegd 🙂

    Ik heb er inmiddels veel over geschreven:
    http://ictgeschiedenis.blogspot.com/search/label/flippedclassroom

    Deze twee posts over het inpassen in een breder didactisch model vond ik erg leerzaam
    http://usergeneratededucation.wordpress.com/2011/06/13/the-flipped-classroom-model-a-full-picture/
    http://www.hepg.org/hel/article/517#home

    Succes in ieder geval!!

    Geplaatst door Jelmer | januari 15, 2012, 10:17 pm
  2. Ha Frans, volgens mij ben je goed bezig, maar mis je het groepscontact wat je voorheen meer had. Mijn tip is: begin en eindig de les met de hele groep. Bij de start met vooruitkijken, planning, vragen, huiswerkbespreking etc. En bij de afsluiting: evaluatie, interessante bevindingen, collectief gedeelde problemen en oplossingen en huiswerk. Succes!

    Geplaatst door Hanna de Koning | januari 16, 2012, 6:22 am
  3. Hoi Frans, leuk om te lezen.. en fijn dat je wat verder bent dan ik hierin.. haha.. kan ik nog wat leren. Ik kan me jouw probleem heel goed voorstellen.

    Ik denk dat ik de kans zou grijpen om systematisch in kleine groepjes te werken. De anderen kunnen zelfstandig aan de slag. En ik kan dan in kleinere groepen aan de hand van een opdracht kijken of ze het werkelijk hebben begrepen. Soms zou ik kiezen voor homogene groepen (leerlingen die uitvallen op een bepaald onderdeel) en soms juist voor heterogene groepen (hoe pakken goede leerlingen een bepaald probleem aan – observerend leren).

    Geplaatst door Sonja van Overmeeren | januari 17, 2012, 3:09 pm

Plaats een reactie

Categorieën